I denna guide tar vi er igenom grunderna om vad kallavfettning är och varför den är extremt viktig under en fordons-tvätt. Självklart lägger vi fokus på vår egna ”Degreaser” och berättar hur den ska användas för att få ut maximalt av den enorma kapacitet som den faktiskt besitter.
Vår kraftfulla kallavfettning är kanske den mest effektiva på marknaden i sin kategori vilket såklart gör den ovärdelig att ha i sin arsenal.
Vad är kallavfettning?
Vi tar det från början. Kallavfettningen är förmodligen det vanligast förekommande ordet inom bilvård, tätt följt av schampo möjligtvis. Det är ett medel som man knappast kommer klara sig utan om man vill uppnå det absoluta topp-resultatet. Främst handlar det om vinterhalvåret då den genrellt sett behövs användas mycket flitigare än övriga perioder. Vad gör då kallavfettning? Vilken typ av smuts är den bäst på? Nedan följer de vanligaste områderna:
- Lim (rester från lim och kvarlevor av dekaler osv)
- Tjära & asfalt (stänk från asfalt och tjära, ofta på vintern)
- Vägsalt (vita fläcker som gör lacken ”sträv/torr”)
- Olja & fett (t ex från bränsle, oljebaserade medel)
- Silikon (som namnet antyder)
Hantera Degreaser
En bra regel enligt oss är att alltid inleda med Degreaser, gärna när lacken/ytan är helt torr. Det medför ett bättre fäste och medlet kan börja verka direkt. Oftast sprayar vi på den bakre delen på bilen samt dörrsidor. Där samlas den största delen fett, tjära och salt som behöver elimineras. ’
Områden att undvika när man sprayar på är plastdetaljer, registreringsskyltar samt strålkastare. Det beror främst på att medlet inte är anpassat för dagens plast (som inte tål lika mycket som förr) vilket kan medföra matta effekter om man har otur. Applicera endast på lack med andra ord!
Då vår kallavfettning är en av de absolut starkaste på marknaden behöver den inte lång tid på sig att verka, max ett par minuter. Resultatet av upplöst smuts efter ca 3 minuter syns på bilderna.
Avspolning!
Vi använder sällan beröring i samband med Degreaser, det vill säga att det oftast enbart räcker med att spraya för att sedan spola av. Finns det behov för att köra ett lager till går det alldeles utmärkt, även om lacken är blöt. 1-2 användningar kan behövas under de ”grisigaste” månaderna men fortfarande utan att röra mer än med högtrycken. Riktigt bra för att undvika mikrorepor.
Var noggrann vid avspolningen. Högtryckstvätten placeras endast ett par decimeter från lacken för att få bort maximalt med medel. Var uppmärksam om det är så att medlet ”sprider” sig vidare vid sköljningen, då måste även den ytan rengöras. Efteråt är det dags att använda andra typer av medel, om så behövs.
Notis. Ska man vara petig så är det nerifrån och upp som gäller i detta fallet. Det beror helt enkelt på att upplöst smuts kommer röra sig nedåt och ska rinna över en ren yta. Rinner den upplösta smutsen över ej upplöst smuts kommer den sätta sig igen och det vill man såklart inte.
Viktigt att påminna sig om!
Nu har vi gått igenom vad kallavfettning innebär och även hur vår egna produkt ser ut. Nedan följer ett par punkter som vi vill trycka lite extra på.
- Degreaser kan användas direkt och behöver ej spädas ut!
- Funkar både på blöt och torr lack.
- Kan användas endast som en limborttagare om så behövs.
- Låt aldrig torka in, framförallt inte i direkt solljus.
- Till sist: bara för att benämningen på ett medel känns igen från ett annat märke eller butik så betyder det inte att det är exakt samma produkt. Läs ALLTID vilka instruktioner som anges innan användning!
Glöm inte bort att det alltid finns mer info att ta del av inne på produktsidan!