Förra sommaren tvättade vi av en nyligen utkommen Volkswagen Tiguan -21. En sommarkväll som bjöd på strålande kvällsol, fina bilder och bra glans. Denna gång rörde det sig inte om någon polering eller efter-tvättsbehandling med lackskydd utan blev mest en traditionell grundtvätt. Den röda lacken i sig var väldigt blank och fin i grunden, därav att ingen coating behövdes efteråt. Dock så var den relativt orörd vilket märktes snabbt när våra medel fick börja arbeta!
Undvik solen!
Här är ett utdrag från en artikel vi har skrivit; “Måste man tvätta en varm sommardag är det en fördel att vänta tills solen har gått ner eller inte är lika stark. Medel och vatten torkar in snabbare än vad man tror och det kan få förödande konsekvenser om det uppstår rinningar och kalkfläckar på lacken.”
Med det i bakhuvudet kan man säga att vi gjorde rätt som väntade till kvällen då denna dag var extremt varm. Vi hoppade över kallavfettningen och gick direkt på den alkaliska då det fanns en hel del kryp och trädnedfall på lacken. Högtryckstvätten gick varm och vi duschade även lacken blöt med jämna mellanrum så varken medel eller vatten hann torka in.
Dags för fälgar!
Eftersom tempot var högt och solen fortfarande tog bra valde vi att inte kombinera några produkter. Direkt efter den alkaliska avfettningen gick vi därför över till fälgarna. För att få bort flygrosten som samlats sprayade vi på Iron Remover och lät verka 3-4 min (som bilderna visar). Efteråt var det bara att spola av, utan beröring av fälgborste.
I detta fallet var det ytterst lite bromsdamm på lacken så det momentet gick väldigt fort. En tunn dimma med medel sprayades på upp tillhandtagen och fick verka ett par minuter. Även här var ingen beröring nödvändig så vi valde att spola av direkt.
(Bilden visar före-, under- och efter själva behandlingen av vår Iron Remover. Den röd/lila delen visar hur otroligt effektiv den faktiskt är när det handlar om metallpartiklar)
Schamponering!
Efter en ganska behaglig resa återstod det bara att schamponera bilen. Vi fyllde en 25 liters hink med ljummet vatten och droppade i lite schampo. Vi jobbade upp skummet med lansen och när det var tillräckligt fluffigt använde vi en ull-tvätthandske och spred ut löddret. Allt för att få bort det där sista dammet som skulle kunna förstöra det perfekta helheltsintrycket.
Kort därefter spolade vi av allt skum ordentligt! Där är det viktigt att aldrig glömma bort att “efterspola” skarvar och lister. Att sedan torka bilen med vår blåa XL-duk var inga problem med tanke på värmen i luften, men ack så viktigt då vatten oftast besitter stora kalkhalter. Det vill vi inte ha kvar rinningar från!
Slutresultat
Med alla stegen ovan avklarade fick vi avnjuta resultatet. Denna gång krävdes det dock inte speciellt mycket av oss som tvättade. En anledning till detta var en “glad” lack på en helt ny bil som i högsta grad bidrog till att smutsen inte satt speciellt hårt. Det kan vara till stor fördel när man ska underhålla och tvätta en bil men självklart behöver även nyare bilar extra kärlek ibland.
Just den här kvällen hoppade vi över lackskyddet och fokuserade enbart på att få bilen ren och fin. Får se vad det blir nästa gång – ägaren var nöjd så fler tillfällen lär dyka upp i framtiden!