Den första tvättguiden

Den första tvättguiden där vi steg för steg går igenom hur man kan använda sig av våra produkter för en basic utvändig tvätt! “Degreaser”, “iron remover”, “traffic film remover” och “schampo” är några av grundpelarna i vårt sortiment, därför väljer vi att inkludera dessa i denna guide. Väder och vind påverkar såklart väldigt mycket vad det landar för typ av smuts på bilen, men här väljer vi att utgå från att alla fyra medel behövs och att bilen tvättas inomhus.

Degreaser

Det första steget är att spraya ett jämt lager med Degreaser på bilen, ungefär upp till handtagen (undvik nummerskyltar och strålkastare). Det beror såklart lite på vart smutsen slutar, men kan vara en bra tumregel. Medlet appliceras på torr lack för att få ordentligt fäste och behöver få verka i lugn och ro tills det börjar lösa eventuell tjära och asfalt. Efter ett par minuter är det dags att spola av bilen!

Efteråt kan man med fördel syna lacken efter fler asfaltsfläckar. OM det behövs, upprepa proceduren.

Iron Remover

Efter kallavfettningen så är det dags för vår Iron remover att få jobba. Den lägger vi på fälgar och områden nära hjulen, tex hjulhus och en bit upp på lacken. Även den behöver ett par minuter på sig att verka klart, vilket visar sig när det bildas röda/lila prickar och streck där metallpartiklar lösts upp. Tänk på:

  • I en del fall där bilen tvättas regelbundet kan det räcka med att just vänta på effekten och sedan spola av med en högtryckstvätt.
  • Om det inte vill sig så ska man självklart använda sig av en fälgborste.
  • På lacken kan man lägga på och låta medlet lösa flygrosten. Upprepa ifall inte allt går bort (beror på hur länge flygrosten har suttit).

Under tiden som man väntar på att medlet ska verka kan man passa på att lägga på fler lager kallavfettning alternativt…

Smutsig fälg med degreaser och iron remover

Traffic Film Remover

…börja jobba på alla organiska smutspartiklar som har landat. Vår Traffic film remover (alkalisk avfettning) är ett koncentrat som enkelt spädes ut efter behov. Det kan behövas lite mer medel mot hårt ingrodda insekter och lite mindre mot tex lera eller damm från grusvägar. Lägg på ett lager över hela bilen, låt verka ett par minuter och spola sedan av.

Detta medel är säkert att använda på de allra flesta exteriöra ytor.

OBS! Som vi nämt tidigare; man vill alltid få bort smutsen på det mest skonsamma sättet, det vill säga avspolning. Ibland behöver dock metoden upprepas. Att ösa på koncentrat utan att späda är inget vi förespråkar. Det håller sällan i längden eftersom det är varken speciellt bra för plånboken eller nödvändigt överhuvudtaget. Testa dig fram till en utspädningsgrad som passar dig, men glöm inte att låta medlet göra jobbet!
En bra tumregel, när man späder TFR i exempelvis en tomflaska, skummar det när det blandas med vatten så är det bra spädning.

Nu bör bilen vara färdig för schamponering!

Schamponering av en Golf kombi

Schampoo

Shampoo är ett slags smörjmedel för din bil. Finns det spår av sand och övrig smuts kvar är risken stor för repor, se därför till att vara noga med alkaliska avfettningen (TFR) och spola noga av innan schamponeringen. Noggrannhet varar längst med andra ord!

Det kanske mest “korrekta” tillvägagångssättet när det kommer till schamponering är den berömda “tvåhinks-metoden.” Häll i nån kork med medel i den ena hinken och använd gärna ett “grit guard”. Placera  högtryckslansen i botten av hinken och jobba dig uppåt till ytan, då skummar det som bäst. Fyll gärna upp hinken med varmare vatten om det inte finns i högtrycken! Doppa tvätthandsken och försök få med så mycket skum och vatten som möjligt. Tvätta med raka drag över lacken för att minimera risken för repor, använd hink nummer två för att skölja handsken med jämna mellanrum. Avsluta med partiet längst ned på bilen där det kan gömma sig smuts som man inte vill dra runt i lacken. Allt för att minska repor och onödigt slitage.

Sist men inte minst

Efteråt återstår det bara att skölja av allt schampo samt att torka bilen. Använd en högtryckstvätt och skölj ordentligt. Börja uppifrån och var extra noga runt lister och kanter där det kan samlas extra mycket lödder.

När bilen är riktigt ren och fin kan intrycket lätt förstöras av vattenfläckar som torkar in. Kalkbildningar är extremt svåra att se innan det är försent så passa på att få bilen torr direkt efter sista avspolningen. Sämsskinn är ett alternativ men är både tungt att jobba med och tar lång tid. Därför rekommenderar vi alltid en torkduk. Lägg duken på bilen och dra den enkelt utan att trycka. Vattnet kommer absorberas snabbt i duken som räcker till en hel bil i “normal storlek”. Än en gång är det viktigt att inte glömma gånggärn, lister och kanter.

Håll utkik efter fler tips som dyker upp i kommande artiklar och passa på att fördjupa er i olika begrepp inne på vår Tips- & guide sida.